Triggerpointtherapie

TRIGGERPOINTTHERAPIE, het behandelen van spierverhardingen

Pijnlijke verhardingen in een spier, de zg. triggerpoints, kunnen zich overal in het lichaam voordoen waar spieren zitten. Met name bij schouderklachten worden vaak een of meer triggerpoints (spierknopen) aangetroffen. Uit recent onderzoek is naar voren gekomen dat behandeling van triggerpoints zeer effectief is bij het bestrijden van schouderklachten.

Spierverhardingen werden eerder nauwelijks gezien als oorzaak van veel schouderpijn. Klachten werden behandeld met pijnstillers, ontstekingsremmers, oefentherapie, hormonale injecties en zelfs operatieve ingrepen. Het effect van al deze behandelingen is nooit echt aangetoond.

Overbelasting

Myofasciale triggerpoints (MTrPs) zijn kleine, plaatselijke verkrampingen in spieren waardoor spierknopen ontstaan. Deze zorgen voor pijn en bewegingsbeperking in de aangedane spier. De knopen komen voort uit overbelasting en blijven soms lang bestaan. De klachten keren makkelijk terug als de oorzaak van het ontstaan van de spierknopen niet wordt weggenomen, het zg. recidief.

Behandelmethoden
Er bestaan twee behandelmethoden, triggerpointtherapie en dry-needling. Bij triggerpointtherapie worden de spierknopen manueel met de vingertoppen weggedrukt waarna het weefsel zich hersteld en de pijn en bewegingsbeperking vanzelf verdwijnen. In combinatie met massage van de omgeving van de aangedane spier, mobilisatie van de bijbehorende gewrichten en eventueel oefeningen geeft deze aanpak op termijn een duurzaam effect en blijvend herstel. Een kritische blik op het houdings- en beweegpatroon kan oorzaken signaleren zodat de cliënt een herhaling van de klachten zelf kan voorkomen.

Bij de dry-needling methode wordt met een holle naald de triggerpoint 'lek' geprikt waarna het aangedane weefsel zich ontspant en de klachten verdwijnen. De methode is wezenlijk anders dan acupunctuur waar ook met naalden wordt gewerkt. Acupunctuur is gebaseerd op de meridianenwerking en de energiestromen terwijl bij dry-needling het myofasciale (spier en omhulsel) systeem centraal staat.

Massagepraktijk Dokkum
Bij Massagepraktijk Dokkum wordt de methode triggerpointtherapie (de manuele methode) toegepast bij o.a. schouderklachten. Dit in combinatie met massage, mobilisatie en oefeningen ter verbetering van de houding. Een kritische blik naar het mogelijke ontstaan van de klachten moet leiden tot gerichte adviezen aan de cliënt hoe de klachten in de toekomst te voorkomen.
Ulbe Keegstra is als neuromusculair behandelaar lid van de beroepsvereniging NMTN, Neuro Musculaire Therapeuten Nederland.