0519 252 000

<< Terug naar het nieuwsoverzicht

Trainingsopbouw en Massage

Datum: 9 november 2011

 Sportarts Ron du Bois over trainingsopbouw bij hardlopen:

Het lopen van lange afstanden vergt veel training. Dit is een behoorlijke aanslag op het lichaam. Al na 10 kilometer breek je meer af dan je opbouwt. Het herstel tussen de trainingen is derhalve zeer belangrijk. Mede daardoor kan een beginnend loper amper 2 keer per week trainen. Toppers trainen 2 keer per dag. Daar is een lange aanpassingsperiode van het lichaam aan vooraf gegaan. Dat is geen kwestie van een paar maanden of een jaar maar veel langer. Beginnende lopers kampen vaker met blessures. Daardoor wordt het proces van adaptatie (aanpassing) verstoord. Het lichaam is behoorlijk gedegenereerd en niet meer ingesteld op het opvangen van de schokken die volgen na elke stap. Daarom: hoe langer je loopt, hoe beter de adaptatie, hoe minder blessures, hoe vaker en intensiever je kunt trainen en hoe beter de prestaties worden. (Ron de Bois is al 15 jaar betrokken bij de medische begeleiding van de Berenloop op Terschelling).

Atlete Mariska Kramer (37) over haar vorderingen op latere leeftijd:

Als je ouder wordt leer je je lijf beter kennen. Ik maak nog steeds vorderingen ook omdat ik pas sinds 2009 me op het hardlopen concentreer. Daarvoor was ze een succesvol triatlete. Wel heb ik nu meer massage nodig dan vroeger, minstens 1 keer per week.

Uit: Leeuwarder Courant dd 5 november 2011, in een redactioneel item rond de Berenloop op Terschelling.  

Trainingsopbouw en Massage