0519 252 000

<< Terug naar het nieuwsoverzicht

Kool, gezond en betaalbaar, kampioen op alle fronten

Datum: 20 maart 2014

Het is tijd voor een herwaardering van de koolsoorten, die missschien wel gezonder zijn dan fruit. En dan vooral door hun lage glycemische index en unieke zwavelverbindingen.


Waarom kool?

De koolsoorten of kruisbloemigen scoren hoog qua gezondheidswaarde door hun relatief hoge gehalten aan foliumzuur, vitamine K, magnesium en kalium. Met behulp van de zg. ORAC-test kan de oxidatieve kracht van groenten worden gemeten. Dwz.: het vermogen van bloed om de schadelijke 'vrije radicalen' in het lichaam aan te pakken. In de top 20 van de groenten staan: op '1' knoflook, op '2' boerenkool, spruitjes op '4', en broccoli op '6'. Verder vinden we nog in de top bloemkool (12) en groene kool (15). Ook fruitsoorten hebben een grote antioxidatieve capaciteit, vooral de rood/paarse vruchten.


Lage glycemische index

De glycemische index (GI) geeft de mate en snelheid aan waarmee een voedingsmiddel bijdraagt aan de stijging van de bloedsuikerspiegel. Heeft een voedingsmiddel een GI groter dan 70 dan draagt het sterk bij aan deze stijging. Voorbeelden zijn: zoetigheid, frisdranken, vruchtensappen en koolhydraatrijk voedsel zoals pasta, brood, rijst, zetmeel uit aardappelen. Een geringe belasting van de bloedsuikerspiegel is een GI van bijvoorbeeld 30. Koolsoorten hebben een tamelijk lage GI, dit geeft ze een voorsprong op zoet fruit. Andere voedingsmiddelen met een lage GI zijn onder andere: asperges, bleekselderij, komkommer, grapefruit, paprika, tuinbonen, sla, havermout, uien, bonen, peulvruchten, tomaten en appels.


Rijk aan zwavelverbindingen

Uit laboratoriumonderzoek is vast komen te staan dat zwavelverbindingen het kankerrisico verlagen. Koolsoorten zijn rijk aan zwavelverbindingen, zoals glucosinolaat. De soorten groenten die zich vooral onderscheiden zijn: knoflook, prei en uien en de kruisbloemigen, mn. spruitjes.


Betaalbare gezondheid

Kruisbloemige groeten zijn relatief goedkoop en betaalbaar voor iedere portemonee. Zeker in vergelijking met (dure) fruitsoorten. Boerenkool, witte kool (zuurkool), rode kool, groene kool, spruitjes, chinese kool, blomkool, spitskool, broccoli en paksoi. En, je kunt eindeloos variëren met koolsoorten. Wie vandaag een zuurkoolsalade eet, morgen geroerbakte spruitjes en overmorgen boerenkoolstampot heeft echt niet te klagen over eentonigheid. En vergeet niet: kool behoort ook nog eens tot de voedingsmiddelen die weinig allergieën veroorzaken.


Eet smakelijk!

Uit: "Fit met Voeding" nr. 1 - 2014

Kool, gezond en betaalbaar, kampioen op alle fronten