0519 252 000

<< Terug naar het nieuwsoverzicht

Hoofdpijn

Datum: 30 oktober 2014

Hoofdpijn, hoe ontstaat het en wat kun je eraan doen?

We kennen verschillende typen hoofdpijn. Spanningshoofdpijn, migraine, clusterhoofdpijn en hormonale hoofdpijn. Iedere pijnvorm heeft zijn eigen specifieke eigenschappen. Spanningshoofdpijn komt het meeste voor. Heel veel mensen hebben er regelmatig last van, de een wat vaker dan de ander.

Wat is spanningshoofdpijn?
De hoofdpijn zit dikwijls aan beide kanten van het hoofd, of als een strakke band om het hoofd. Het is een drukkende, knellende pijn. Hierbij zijn de spieren van de schouders, nek en schedel vaak extra gevoelig. Je kunt ook last hebben van fel licht of hard geluid. Misschien heb je minder zin in eten, maar je bent niet misselijk. De pijn wordt bij inspanning, zoals traplopen, niet erger. Door afleiding, frisse buitenlucht, sporten en ontspanning kan de pijn verminderen. Door te slapen gaat het vaak helemaal over.

Hoe ontstaat het?
Spanningshoofdpijn heeft meestal te maken met spanningen, bijvoorbeeld thuis, op school of op het werk. Het kan ook komen door een verkeerde houding, of te weinig wisselen van houding, door slecht slapen, moeheid of ergens tegen opzien. Soms ontstaat hoofdpijn zonder duidelijke reden.
Frisse lucht, een goede nachtrust, voldoende afleiding en ontspanning zijn altijd van belang om spanningshoofdpijn te vermijden.

Stress
Stress heeft een bijzonder slechte invloed op je gezondheid. Stress is bovendien een van de beinvloedbare risicofactoren die mee aan de basis kunnen liggen van hart- en vaatziekten. Hoe moeilijk het soms is, je gezondheid heeft er alle baat bij als je stress de baas blijft. Denk eraan: alleen jij kan stress beheersen door eens iets vaker te relativeren en iets minder perfectionistisch te zijn! Pieker niet over iets, probeer er rustig over te praten: het neemt al een stuk van de stress of de druk weg. 

Tips om spanningshoofdpijn en stress te vermijden
Zorg voor voldoende nachtrust (minimaal 8 uur per dag) en ontspanning
Eet regelmatig, sla nooit het ontbijt over
Rook niet of probeer te minderen
Drink niet teveel alcohol, koffie en cola
Wees zuinig met suiker, de behoefte aan suiker ten gevolg van suikerverslaving kan hoofpijn veroorzaken!
Tracht te onthaasten en te ontstressen
Gebruik niet elke dag een pijnstiller (werkt ook verslavend)
Vermijd fysieke inspanning vlak voor het slapengaan
Bouw voldoende pauzes in tijdens je werk
Zorg dat een pauze ook echt een moment van ontspanning en verstrooiing is...en dat je daarin dus niet gestoord wordt!
Beweeg dagelijks voldoende, liefst in de frisse buitenlucht en sport enkele keren per week

Als alles wat u doet niet/onvoldoende helpt?
Uiteraard is het nooit verkeerd je huisarts te raadplegen bij blijvende klachten. Zeker als de hoofdpijn langer dan een week aanhoudt.
Massage als preventie kan een bijdrage leveren in het tegengaan van spanningshoofdpijn.
Metname Shiatsutherapie blijkt zeer effectief te zijn in het verhelpen van hoofpijnklachten, ook ontspanningsoefeningen en ademtherapie helpt daarbij.


 Hoofdpijn