0519 252 000

<< Terug naar het nieuwsoverzicht

Gezondheidsinfo

Datum: 19 september 2013

Oorzaken van vermoeidheid

Vandaag de dag klagen veel mensen (vaak/altijd) vermoeid te zijn zonder dat er een duidelijke oorzaak te vinden is zoals: diabetes, bloedarmoede, traag werkende schildklier of leverschade (bijv. hepatitis).  Een aantal verborgen oorzaken voor vermoeidheid kunnen zijn:

- Junkvoeding
Veel suiker en daar bovenop veel verzadigde vetten. Hoewel junkvoeding barstensvol energie zit ontregelen ze de energieverdeling in het lichaam.

- Verloren mineralen
De produktie per oppervlakte akker in de landbouw is enorm toegenomen ten opzichte van vroeger. Nadeel is dat de grond sneller uitgeput raakt waardoor tekorten van bepaalde mineralen ontstaan, vooral selenium is bij ons een probleem.

- Omega-3
Ook omega-3 vetzuren zijn zeldzaam geworden in onze voeding. Regelmatig vis eten is voor veel mensen niet meer vanzelfsprekend. Ook lijnzaadolie is zeldzaam geworden in de keuken.

- Vitamine D
Bijna elke lichaamscel heeft receptoren voor vitamine D. Niet verwonderlijk dat vitamine D-gebrek ook vermoeidheid teweegbrengt.

- Magnesium
Het belangrijkste mineraal in de aanmaak van energie voor de spieren en alle andere weefsels is magnesium  Slapeloosheid, vermoeidheid, constipatie, hoge bloeddruk, angstigheid, gewrichtspijn en spierkrampen zijn mogelijke symptomen van magnesiumtekort.

- Slaapproblemen
Slecht slapen komt deels door toegenomen werkstress, wonen met kinderen en gedaalde magnesiuminname. Voor vrouwen kan de bron van slaapproblemen ook liggen bij de menopauze. 

- Sedentarisme
We moeten (meer) bewegen, en vooral niet stilzitten (zoals in de auto, op kantoor, achter de computer, voor de tv, in bed). Als je niet aan sporten toekomt, zorg dan in ieder geval dat je niet lange tijd en aan een stuk zittend bezig bent en zorg voor voldoende beweging (wandelen, fietsen).


Hoe vermoeidheid voorkomen?

Ons lichaam geeft een waaier van signalen die ons erop wijzen dat het systeem aan rust of herstel toe is. Vermoeidheid is zo'n signaal en meestal is dit geen reden tot ongerustheid. Het wordt pas problematisch als je je altijd of heel vaak vermoeid voelt. Als je minder dan 1,5 liter water (zo'n 8 glazen) per dag drinkt, ga je lijden aan lichte uitdroging. Je kunt te maken krijgen met allerlei vage klachten zoals hoofdpijn, concentratieverlies, humeurschommelingen en vooral ook een moeilijk te omschrijven gevoel van vermoeidheid en loomheid (gapen).

Zorg voor een goed gebalanceerd en gevarieerd dieet, veel verse groenten en fruit, volkoren produkten in plaats van wit (geraffineerd) bij pasta's rijst en brood, regelmatig vis en/of kip en matig met vlees met name roodvlees. Biologische produkten genieten de voorkeur.
Een kuur zonder koffie, thee, alcohol, suiker en tabak is een prima reinigingskuur voor je lever, die door al deze giftige stoffen erg zwaar wordt belast. Een moeizaam werkende lever is ook weer een mogelijke oorzaak van vermoeidheid.

Durf ook "nee" te zeggen als er teveel werk op je afkomt! Wees trouw aan jezelf en bewaak je eigen grenzen. Leef gezond, beweeg dagelijks voldoende en neem goede nachtrust. Zorg voor een goed ritme en balans in arbeid, ontspanning en (nacht)rust.
Soms is het mogelijk dat deze maatregelen niet volstaan. Gelukkig zijn er vele natuurlijke hulpmiddelen die je kunnen helpen meer energie te krijgen. Zoek je professionele hulp bij voeding en leefstijl? Neem dan eens contact op met AVS sportdietisten, ze zitten ook in Dokkum. (klik op de link 'AVS' en je wordt omgeleid naar hun website)

Veel succes bij het zoeken en krijgen van een gezonde(re) levensstijl!


Uit: ABC gezondheid, nieuwsbrief nr 173 (september 2013)

 


 

 

Gezondheidsinfo