0519 252 000

<< Terug naar het nieuwsoverzicht

Gewrichtsklachten

Datum: 11 september 2014

Gewrichtsklachten?  Iedereen kan er last van krijgen!


Gewrichten zijn de scharnieren van het lichaam. Ze zorgen voor buigen, strekken en draaien. Bij gewrichtsklachten zijn een of meer gewrichten stijf en/of pijnlijk. Soms is een gewricht rood gekleurd, warm of dik. Vaak zijn de klachten erger als je een tijdje niet hebt bewogen. Sommige mensen hebben alleen 's ochtends gewrichtsklachten, anderen de hele dag.

Wanneer je een enkel verstuikt, is het wel duidelijk waarom je last hebt van dat gewricht. Maar vaak is de oorzaak van pijn of stijfheid in een gewricht niet duidelijk. Misschien heb je te vaak achter elkaar dezelfde beweging gemaakt. Of heb je een gewricht te zwaar belast, terwijl de spieren rond het pijnlijke gewricht niet zo sterk zijn. Of je hebt het gewricht te ver gestrekt. Er kunnen ook klachten ontstaan doordat het kraakbeen aan de binnenkant van het gewricht verandert (artrose). Is er sprake van een ontstekingsmechanisme in het aangedane gewricht dan spreekt men van artritis. Het kraakbeenoppervlak moet helemaal glad zijn om soepel te kunnen bewegen. Soms is een gewricht ontstoken. Het is dan dik, warm en/of rood.


Hoe gewrichtsklachten vermijden?
Veel gewrichtsklachten kunnen voorkomen worden door je gewicht op peil te houden en regelmatig te bewegen. Zo nodig kun je een pijnstiller nemen. Geef een gewricht rust als het rood, dik, warm en pijnlijk is. Leg het gewricht hoger en koel het met een natte koude doek of ijs. Wikkel het ijs in een theedoek zodat de huid niet bevriest. Zodra de klachten minder worden is het juist weer belangrijk wel te bewegen. Dat voorkomt stijfheid en vermindert op den duur de pijn. Bovendien oefen je zo de spieren die het gewricht ondersteunen. Zware of langdurige belasting kun je de eerste tijd beter vermijden. Soms kan glucosamine en chondroitine verlichting geven, overleg dit wel met je behandelend arts of reumatoloog.


Goede voeding en voldoende beweging
Net zoals bij veel andere ziekten en aandoeningen speelt voeding een niet te onderschatten rol. Voorkomen is altijd nog beter dan genezen!  Zorg dagelijks voor gezonde en gevarieerde maaltijden waarin alle essentiele voedingsstoffen zijn opgenomen. Vermijd zoveel mogelijk ongezonde vetten en te veel suikers als dikmakers. Een voedingsdeskundige kan je van advies zijn bij de juiste maaltijdkeuzes. 

Dagelijks voldoende bewegen is een must!  De auto laten staan en fietsen of lopen waar dat kan. De trap nemen in plaats van de lift. Regelmatig van je stoel tijdens je werk. In de pauzes een eind gaan wandelen. Het zijn allemaal voorbeelden waar iedereen winst mee kan halen. We zitten allemaal te veel en te vaak. Naast dit noodzakelijk dagelijks bewegen is sporten een gezonde bezigheid. Sport minstens enkele keren per week een uur tot anderhalf. Sportief wandelen, fietsen, hardlopen, zwemmen of een spel- en balsport, wat je maar leuk vindt om te doen. Hoe meer variatie hoe beter. Wil je gaan fitnessen, krachttrainen of iets dergelijks, doe dit dan onder deskundige begeleiding. Heb je al klachten?, dan is een therapeut als begeleider aan te raden.


Uit:  ABC-Gezondheid Nieuwsbrief 221 - Augustus 2014 Gewrichtsklachten