Dorn Methode

METHODE DORN, wervel- en gewrichtscorrecties

Beenlengteverschil is soms de oorzaak van klachten aan het houdings- en bewegings-apparaat. Door beenlengteverschil kan bekkenscheefstand ontstaan. Wervels in de wervelkolom kunnen verschuiven.
Wervelscheefstand is de oorzaak van veel klachten aan spieren, banden en gewrichten in de omgeving. Meestal wordt dan met therapie het kortere been langer gemaakt, echter, bij de Dorn methode wordt het langere been op een natuurlijke wijze korter gemaakt.

Bijna iedereen heeft wel eens beenlengteverschil, de benen zijn wel even lang maar bij het 'langere' been zit meer ruimte in de gewrichten van enkel, knie en/of heup. Heeft iemand echt een lengteverschil, dit is dit het gevolg van een operatie of een geboorte-afwijking.  Bij verschuivingen in de wervelkolom kunnen er ook andere lichamelijke klachten ontstaan. Bijv.: een foute stand van de eerste nekwervel kan migraine activeren maar ook chronische vermoeidheid of hoge bloeddruk. Krommingen in de wervelkolom, rugklachten, heupklachten, kniepijn, voetproblemen, nekklachten, darm- en blaasproblemen kunnen het gevolg zijn.

Er bestaan vele manipulatie- en correctietechnieken, ook wel manuele therapie (kraken) genoemd. Het verschil met al deze technieken is dat de Dorn methode een zachte dynamische manier is om beenlengteverschil en wervelscheefstand op te heffen. Terwijl de cliënt een been, arm of hoofd beweegt, corrigeert ondertussen de therapeut de scheefstand. De wervel wordt 'met gevoel' in de juiste positie geschoven. Hierna zullen de klachten snel verdwijnen. De correctie kan soms pijnlijk zijn als een wervel in een foute stand daar uitgedrukt moet worden. Voor een duurzaam resultaat wordt de client zelfhulpoefeningen aangeleerd om deze thuis toe te kunnen passen.

De Dorn methode kan als zelfstandige behandeling worden gegeven maar ook in combinatie met massage e/o shiatsu therapie.

Meer willen lezen over beenlengteverschil?  klik dan op de volgende link:  zorgwijzer/beenlengteverschil